Manule Neurotherapie

Manuele Neurotherapie (MNT) en Zenuwreflexologie (NR) zijn beide bijzondere manuele behandelwijzen die van nut zijn bij acute maar zeker ook bij  chronische pijnen. Bij veel pijnklachten gaan functiestoornissen in het bewegingsstelsel en organen vaak samen. Het zenuwstelsel speelt hierbij een centrale rol. Daarom zijn alle technieken van MNT en NR er op gericht “reflectoir” in te grijpen op het zenuwstelsel.

Beide therapieën maken, naast andere manuele technieken, veel gebruik van zenuwreflexpunten op de diverse voetbeentjes. Het aandrukken van deze punten heeft een gerichte en precieze invloed op de verschillende onderdelen van het zenuwstelsel.

Indicaties:

Acute en chronische pijnen waarbij MNT en NR hulp kunnen bieden zijn onder andere: migraine en andere hoofdpijnen, rug- en nekklachten, andere klachten in het bewegingsstelsel, fybromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom, zenuwpijnen enz… Vooral in langdurige chronische pijnen en bij systeemziekte is het overduidelijk dat alle stelsel op elkaar invloed hebben. Een pure musculoskeletale (bewegingsstelsel) of pure viscerale (orgaanstelsel) behandeling heeft dus geen enkele zin.

In deze therapie gaat men dus als volgt te werk:

• opsporen in welke onderdelen van het zenuwstelsel de transmissie verstoord is;
  • opsporen hoe prikkels uit organen, hormonen en musculo-skeletaal stelsel op elkaar inwerken;
  • opsporen hoe emoties en andere hersensimpulsen het gehele klachtenbeeld beïnvloeden;
  • het tussenkomen met zenuwreflexpunten en andere technieken in die gestoorde neurotransmissie patronen.

Deze therapie kan dus een grote hulp beteken in de behandeling van chronische pijnen omdat er juist intens gewerkt word top die onderlinge relaties tussen de verschillende stelsels.

Verdere informatie: www.mnt-nr.com